keskiviikko 9. kesäkuuta 2010

Luinpa Landerin kirjat

Leena Lander oli äskettäin esillä kaikissa medioissa mitä vain meiltä löytyy. Kyseessä on kohu, jonka hänen uusin kirjansa Liekin lapset on herättänyt kustantamomaailmassa. Meillä lukijoilla ei ole mitään valittamista :)

Kirja kertoo sisällissodan ajan verisestä keväästä, jolloin joukkohautaan marssitettiin Somerolta 50 miestä ja poikaa teloitettavaksi.
Hänen jo paljon aiemmin 1980-luvulla ilmestynyt romaaninsa Jumalattoman kova tinki kertoo samoista paikoista, historiallinen totuustausta on yhteinen ja uusimmassa kirjassa on 3 vanhasta kirjasta jo entuudestaan tuttua henkilöä.


Lukijana koin tämän vain kiinnostavaksi, kun luin ensin tuon vanhan kirjan ja perään uuden kirjan. Samalla muuten näkee hyvin miten kirjailijakin on kehittynyt tarinankertojana ja taidoillaan saa lukijan pauloihinsa.

Löysin samoihin aikoihin noiden lukemisen kanssa kirjaston "tuo ja vie"- hyllystä risaisen Agatha Christien dekkarin Salaperäinen matkustaja vuoden 1971 painoksen. Tämän alussa on muutama sivu otsikoitu maininnalla "Kirjalija puhuu" ja näin Dame Agatha kertoo kirjoittamisesta:

" ......... he ovat minun. Heidän on oltava minun henkilöitäni - tehtävä mitä minä haluan heidän tekevän, oltava mitä minä haluan heidän olevan - synnyttävä minua varten, ajateltava joskus omia ajatuksiaan, mutta vain siksi että minä olen tehnyt heidät todellisiksi..........
Kirjailija on synnyttänyt ideat ja henkilöt - mutta nyt seuraa kolmas välttämättömyys- tapahtumapaikka. Kaksi ensimmäistä on lähtöisin sisältäpäin, mutta tämä kolmas ulkopuolelta - sen on oltava odottamassa - jo olemassa. Sitä ei keksitä - se on olemassa- se on todelllinen...... Tavallaan et siis keksi tapahtumapaikkoja. ne ovat sinun ulkopuolellasi, ympärilläsi, olemassa - sinun tarvitsee vain ojentaa kätesi ja valita.
Mutta yhdestä asiasta on pidettävä kiinni - niiden on oltava olemassa. Todellisia ihmisiä, todellisia paikkoja. Jokin ajassa ja tilassa tarkalleen määritelty paikka." (s. 5 - 9, 1971)

Tiedä sitten missä viisaus asuu!
Kirjat ovat kyllä mielenkiintoista luettavaa nuorelle ihmiselle.

Ei kommentteja: